Arbets- och gemenskapsdagen den 12 september 2020

Det hade varslats om regn under dagen och varslet blev till verklighet lagom till när över 50 arbetsugna samlades på Tivolis parkering för att välja arbetsuppgift. Uppgifterna hade tidigare sänts ut via e-post och man kunde även hitta uppgifterna på anslagstavlorna och hemsidan. Efter att ordföranden Per-Oskar hälsat välkommen och informat om stadsträdgårdmästarens besök hos oss, berättade Kristina mer utförligt vad som döljde sig bakom varje uppgift.

Parkeringen rensas på arbetsdagarna - hvergang. Denna gång samlades många för denna uppgift och...

... eftersom antalet bilar ökat på parkeringen senaste åren målade Anette nya markeringar för att få bättte ordning på hur man parkerar. 30 bilar får plats om man följer de vita markeringarna. .

Häcken runt parkeringen klipptes och här är det Jesper som sköter sågen.

Containern på Tivoli var nästan full redan på fredagskvällen. Nu fick man lasta på flera olika sätt, Mari förevisar elegant ett av dem.

En del av arbetsdagens uppgifter hade utförts tidigare av de som inte kunde delta på arbetsdagen. Här på våtmarken utanför koloniföreningens område hade Kerstin och Gösta gjort en del av den röjning som planerats. Och i ett mycket bättre väder!

På arbetsdagen samlades sedan många deltagare för att fortsätta med arbetet på våtmarken.
Några flitiga arbetade även på söndagen med att forsla bort det nerklippta till containern.

Marit ochTeresa högg och klippte ner asparna innan de växt sig för stora. De gjorde det enligt principen högstubbe genom att kapa stammen en bit upp, som lurar trädet att inte skjuta några rotskott.

Claes och Jonas ansade fläderbuskarna på allmänningen vid föreningsstugan.

Daniel röjde sly och vass utmed strandkanten.

Arbets- och gemenskapsdagarna är som alltid bra tillfällen att snygga till vårt område, men också lika viktigt är att vi lär känna varandra lite bättre. Och som tur är - dessa dagar återkommer nästa år!